Innehåll
Rapportserien är en redovisning av ett uppdrag från regeringen år 2000 och innehåller förslag till kompetensutvecklingsprogram för lärare i matematik. I huvudrapporten ges en lägesbeskrivning av svensk matematikutbildning och ska läsas som en bakgrund till de förslag till åtgärder som presenteras.
- Huvudrapporten
Bilagor: - Hur klarar våra elever matematiken?, B Johansson
- Räcker kunskaperna i matematik? L Brandell
- Läs- och skrivsvårigheter och lärande i matematik, G Sterner & I Lundberg
- Minoritetselever och matematikutbildning, I Rönnberg & L Rönnberg
- Undervisningsmiljö och andraspråkselevers begreppsbildning i matematik, I Rönnberg & L Rönnberg
- Elevers olikheter – organisationsproblem eller undervisningsutmaning? K Wallby, S Carlsson & P Nyström
- Svårt att lära – lätt att undervisa? G Emanuelsson
- Hur kan lärare lära? L Mouwitz
- Kompetensutveckling för lärare i matematik ur ett utvärderingsperspektiv, A Pettersson, K Kjellström & L Björklund
- Lärarutbildning – utbud, utbildare och anordnare, B Grevholm
- Kompetensutveckling med IT-stöd, G Dippe
- Sammanfattande artikel i Nämnaren nr 3/01
- Vuxna och matematik – ett livsviktigt ämne
- Adults and mathematics – a vital subject
Utgivningsår: 2001