Innehåll
Varför uppvisar en del barn så stora svårigheter i matematik?
Denna fråga har gäckat lärare i alla tider och sysselsatt
Dagmar Neuman i åtta decennier. Är dyskalkyli en egenskap
hos barnet eller är det ett resultat av missriktad undervisning?
Dagmar Neuman har varit verksam som lågstadielärare,
speciallärare och forskare under hela sitt yrkesliv och
ständigt återkommit till frågan om dyskalkylins gåta.
I den här boken redogör hon för sina erfarenheter och
funderingar, ställer vetenskapliga modeller mot varandra
och argumenterar för ett paradigmskifte – från en räknemodell
till en tankemodell.
Målsättningen måste vara att samtliga elever får uppleva
en aritmetik där räknesätt inte ses som räkning
av enstaka enheter utan som analys av förhållanden
mellan helhet och delar inom en talrelation.
Författare: Dagmar Neuman
ISBN 9789185143443
Utgivningsår 2024